„Gra w ewolucję” – wybór metody zaliczenia zajęć na animacji kultury

 //  Projekt: Gra Wartości

Wariant Gry Wartości wykorzystujący algorytm ewolucyjny do wyboru przez studentów metody zaliczenia zajęć z animacji kultury. Możliwy do wypracowywania pomysłów lub rozwiązań przez grupę w każdym innym kontekście.

Kiedy w roku akademickim 2018-2019 prowadziłem na UMCS zajęcia z animacji kultury (Wydział Filozofii i Socjologii, kierunek Kreatywność społeczna), zaproponowałem studentom wybór sposobu zaliczenia przedmiotu. Mogło to być wypracowanie, test albo jakieś działanie. W tym celu, aby pobudzić ich inwencję i usprawnić wybór, przygotowałem na zajęcia 20 maja 2019 Grę Wartości, w której grupy miały za zadanie wcielić się w mutacje i nisze ekologiczne, a przy okazji wypróbować metodę role play w animacji grupy.

„Gra w ewolucję” jest możliwa do zastosowania we wszystkich podobnych sytuacjach, kiedy grupa ma wypracować jakieś pomysły czy rozwiązania. Trzeba tylko zwrócić uwagę na to, aby uczestnicy starannie je opisywali, czytelnie pisali i uważnie czytali. Wszystko, co dla danego pomysłu / rozwiązania ma istotne znaczenie, powinno być spisane w sposób łatwy do zrozumienia.

 

Gra w ewolucję (pomysłów)
zastosowanie narracji w animacji kultury
i algorytmu ewolucyjnego w kreatywności społecznej

WĘDRÓWKA kontynentów

  • Cała Wasza grupa to superkontynent, który się rozpada. Podzielcie się na 4 podgrupy maksymalnie od siebie oddalonych (dla komfortu pracy). Każda grupa to wyspa-kontynent o innych warunkach naturalnych (innym potencjalne kreatywności).
  • Jest 4 komplety po 6 rysunków z dinozaurami. Podzielcie się nimi rysunkami tak, aby każda grupa miała po 6 rożnych dinozaurów.

POJAWIENIE SIĘ pierwszych gatunków

  • Każda grupa wybiera ze swojej puli 4 kartki z różnymi dinozaurami i resztę odkłada na bok.
  • Na każdej z wybranych kartek opisujecie w grupie (CZYTELNIE!) inny pomysł na zaliczenie. W ten sposób powstają jakby 4 gatunki zwierząt, które pojawiły się na Waszej wyspie, dzięki sprzyjającym warunkom naturalnym.

PIERWSZA WĘDRÓWKA, wymieranie, adaptacja i specjacja

  • Następnie gatunki te emigrują na inną wyspę (zgodnie z ruchem wskazówek zegara), aby ją skolonizować.
  • Niestety, 2 gatunki z tych nowo przybyłych wymiarają – wybierzecie je i odłóżcie na bok. 2 pozostałe gatunki dostosowują się do nowych warunków i rozwijają się – poprawcie je i uzupełnijcie zgodnie ze swoimi preferencjami. Pojawia się też trzeci gatunek – dobierzcie 1 kartkę z dinozaurem i opiszcie na niej Wasz wcześniejszy lub zupełnie nowy pomysł.

DRUGA WĘDRÓWKA, wymieranie, adaptacja i specjacja

  • Gatunki znowu emigrują na inną wyspę (zgodnie z ruchem wskazówek zegara), aby ją skolonizować.
  • Niestety, 1 gatunek z tych nowo przybyłych wymiara – wybierzecie go i odłóżcie na bok. 2 pozostałe gatunki dostosowują się do nowych warunków i rozwijają się – poprawcie je i uzupełnijcie zgodnie ze swoimi preferencjami. Pojawia się też trzeci gatunek – dobierzcie 1 kartkę z dinozaurem i opiszcie na niej Wasz wcześniejszy lub zupełnie nowy pomysł.

TRZECIA WĘDRÓWKA, wielkie wymieranie i adaptacja

  • Gatunki znowu emigrują na inną wyspę (zgodnie z ruchem wskazówek zegara), aby ją skolonizować.
  • Niestety, aż 2 gatunki z tych nowo przybyłych wymiera – wybierzecie je i odłóżcie na bok. Ostatni gatunki dostosowuje się do nowych warunków i rozwija się – poprawcie ten pomysł i uzupełnijcie zgodnie ze swoimi preferencjami.

POŁĄCZENIE kontynentów i ostateczna selekcja gatunków-pomysłów

  • Wyspy łączą się w superkontynent. Wszystkie 4 gatunki (po jednym z każdej wyspy) spotykają się. Które z ich wymrą w nowych warunkach? Które znajda dla siebie niszę i zawładną zaliczeniem? Zdecydujcie sami!

 

Marcin Skrzypek